ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ

 

Οι αποστάσεις ασφαλείας, πεδήσεως και ακινητοποιήσεως

 

6.1 Kρίσεις και λήψη αποφάσεων.

Πριν μπορέσετε με ασφάλεια να αποφασίσετε πώς θα πρέπει να ενεργήσετε, σε κάθε περίπτωση πρέπει να είστε ικανοί να εκτιμήσετε την κατάσταση με ακρίβεια. Στην οδήγηση ένα από τα σημαντικότερα πράγματα, που πρέπει να μάθει ο οδηγός, είναι πώς να εκτιμήσει ένα ασφαλές διάστημα μεταξύ των οχημάτων, όταν θέλει να εισέλθει σε ένα δρόμο με κίνηση.

Φαντασθείτε την παρακάτω περίπτωση: οδηγείτε στη μεσαία λωρίδα ενός αυτοκινητόδρομου τριων λωρίδων πλησιάζοντας ένα αυτοκίνητο που κινείται στη δεξιά λωρίδα για να το προσπεράσετε. Μπροστά από το αυτοκίνητο της δεξιάς λωρίδας είναι ένα φορτηγό, στο οποίο πλησιάζει το αυτοκίνητο, που θα προσπεράσετε (σχ. 6.1).

Σχ. 6.1

Προσπέρασμα οχημάτων που κινούνται σε στοίχους.

Πρέπει να φαντασθείτε και να αναλύσετε στο μυαλό σας τι θα συμβεί αν το αυτοκίνητο κινηθεί στο πλάι (αριστερά), ώστε αυτό να προσπεράσει το φορτηγό. Τι θα συμβεί αν είσθε στο πλευρό του αυτοκινήτου, όταν ο οδηγός κινηθεί προς το πλάι; Τι θα συμβεί αν ταυτόχρονα σας προσπερνά ένα αυτοκίνητο από την εξωτερική λωρίδα; Είναι πιθανός ένας αριθμός δυσαρέστων ενδεχομένων και πρέπει να βρείτε τρόπους να τα αντιμετωπίσετε. Για τους λόγους αυτούς:

– Ελέγξτε αν η εξωτερική λωρίδα είναι ελεύθερη για να κινηθείτε προς αυτήν.

– Εκτιμήστε αν μπορείτε να φθάσετε και να περάσετε το μπροστινό αυτοκίνητο, αρκετά πριν αυτό φθάσει το φορτηγό.

– Υπολογίστε πόσο πρέπει να επιβραδύνετε, ώστε να μείνετε πίσω από το αυτοκίνητο για αρκετό χρόνο, για να δείτε αν ο οδηγός θα παραμείνει πίσω από το φορτηγό.

– Μπορείτε να αλλάξετε λωρίδα ή μπορείτε να αναβοσβήσετε τα φώτα σας για αρκετό διάστημα ώστε να προειδοποιήσετε για την παρουσία σας.

Ο τρόπος αυτός ενέργειας θα πρέπει να κυριαρχεί στο μυαλό σας, ακόμη και αν δεν πραγματοποιήσετε καμιά ενέργεια. Προσπα-θήστε να κρατήσετε τις επιλογές σας εφικτές για όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο. Αν όμως αναβάλετε τη λήψη αποφάσεως για πολύ τότε μπορεί να ανακαλύψετε ότι υπάρχει και ένα άλλο αυτοκίνητο στην εξωτερική λωρίδα και ότι ο οδηγός στη δεξιά λωρίδα δεν έχει αντιληφθεί την παρουσία σας. Στην περίπτωση αυτή θα βρεθείτε είτε αναμεμειγμένος σε ένα ατύχημα ή θα αναγκασθείτε να φρενάρετε απότομα.

Άρα τελικά πρέπει να ενεργήσετε κάπως. Στην πραγματικότητα υπάρχουν μόνο τρία πράγματα που μπορείτε να κάνετε:

— Να αυξήσετε την ταχύτητά σας (επιτάχυνση).

— Να επιβραδύνετε (φρενάρισμα).

— Να αλλάξετε κατεύθυνση (χειρισμός τιμονιού).

Ο χρόνος που χρειάζεται για να πάρετε την απόφασή σας επηρεάζει την ταχύτητα με την οποία θα πρέπει να ταξιδεύετε. Με άλλα λόγια, μπορεί κάλλιστα να χρειασθεί να επιβραδύνετε, ώστε να δώσετε χρόνο στον εαυτό σας να αποφασίσει για μια κατάλληλη σειρά ενεργειών και να αντιδράσει.

Οι έμπειροι οδηγοί τείνουν να αντιδρούν στον κίνδυνο πιο γρήγορα από ό,τι ένας άπειρος οδηγός. Τούτο δεν σημαίνει ότι οι έμπειροι οδηγοί έχουν απαραίτητα και πιο γρήγορες αντιδράσεις. Η προηγούμενη εμπειρία τους, όμως τους βοηθάει να εντοπίσουν τον κίνδυνο νωρίτερα και να αρχίσουν να αντιδρούν γρηγορότερα. Αν γνωρίζετε και έχετε μάθει τα πάντα γύρω από τους χρόνους αντιδράσεως και πόσο πολύ χρειάζεται ένα αυτοκίνητο για να σταματήσει θεωρητικά, έχετε ήδη κερδίσει πολύτιμη και κρίσιμη εμπειρία, πριν ακόμα σκεφθείτε να δώσετε την εξέταση για την άδεια οδηγήσεώς σας.

Γενικά δεν μπορείτε να αντιδράσετε σε ένα πρόβλημα εάν δεν το εντοπίσετε. Έτσι, ισχύει ως γενικός κανόνας ότι, όσο περισσότερα πράγματα υπάρχουν για να σκεφθείτε τόσο πιο αργά θα πρέπει να πηγαίνετε. Αυτό σας δίνει χρόνο για να φρενάρετε, κάτι που δεν μπορεί να γίνει στιγμιαία.